10 tips til den glemte fase – NEDTRÆNGNINGSFASEN

Fødslen består af adskillige faser. Som jordemoder er det min oplevelse, at man som kommende forældre særligt hæfter sig ved 3 faser:

  • Opstartsfasen
  • Udvidelsesfasen
  • Pressefasen

Men 2 øvrige faser er lige så vigtige at kende til og forberede sig på:

  • Overgangsfasen
  • Nedtrængningsfasen

Dette indlæg vil omhandle NEDTRÆNGNINGSFASEN.


Nedtrægningsfasen er det tidspunkt i fødslen, hvor du er helt eller næsten helt åben. Barnets hoved skal finde vej ned gennem bækkenet, indtil det er synligt eller næsten synligt i skeden. Bækkenet består ikke af ét stort hulrum, men har knoglefremspring, muskler og sener. Derfor skal barnet sno og dreje sig på sin vej ned mod bækkenbunden. Efterhånden som barnet trænger ned igennem bækkenet, vil du opleve at få en følelse af at skulle på toilettet. Denne følelse vil vokse til en decideret pressetrang. Det er helt naturligt, og skyldes at barnets hoved fylder og trykker på endetarmen.

Nedtrængningsfasen kan vare både halve og hele timer og er fx afhængig af om du er første- eller fleregangsfødende. Det er almindeligt at være utålmodig – for nu er du jo helt åben! Dog er der god grund til at vente med at gå igang med at presse indtil barnets hoved er på bækkenbunden. Pressefasen er oftest den mest energikrævende fase for mor og barn. Derfor er det en fordel, at barnet er så tæt på bækkenbunden som muligt, for at fasen ikke bliver unødvendigt lang. Barnet har simpelthen brug for tid, for at indstille sig hensigtsmæssigt og finde vej ned gennem bækkenet.

Men bare rolig. Du og din partner kan selv gøre meget for at understøtte processerne i nedtrængningsfasen.


10 TIPS TIL NEDTRÆNGNINGSFASEN:

  1. Forandring fryder! Skift stilling jævnligt for at hjælpe barnet med at dreje sit hoved og trænge ned
  2. Kom ud af sengen. Selvom du har epidural og/eller hjertelydsovervågning på, kan du godt bevæge dig væk fra sengen. Sørg for at få støtte og hjælp af din partner og jordemoder. Prøv fx at sidde på bold, stå op eller sidde på hug med din partner bag dig.
  3. Øv dig i at slappe af i balder og lår. Prøv fx for hver ve at få din partner til at huske dig på at give slip imellem øjnene, i skuldrene, helt ned i balderne og ud i tæerne. Berøring på punkterne kan også hjælpe.
  4. Få mad og/eller drikke med energi i. Saftevand, juice, druesukker og kiks er tit nemt at få ned.
  5. Kom ud at tisse. En fyldt blære optager plads for barnet og kan det gøre det sværere for livmoderen at lave effektive veer!
  6. Når nu du alligevel er ude at tisse, så bliv siddende lidt på toilettet. Mentalt er toilettet et meget privat sted, hvor vi er vant til at “give slip.” 5-10 minutter alene på toilettet kan være en hjælp til at slappe af og give plads uden at skulle bekymre sig om afføringstrangen. 
  7. Partneren skal i gang med rebozo! Det giver også dig mulighed for at slappe af i pauserne.
  8. Hold fast i dine mentale teknikker. Se fx for dig, hvordan du for hver ve bliver mere og mere blød og tung og giver plads til dit barn
  9. Mærk med! Ja, den her deler nok vandene. MEN, har du mod på det, så kan du med en finger mærke, hvor tæt på dit barn er. Det er en meget håndgribelig og øjeblikkelig opmuntring! Du kan desuden gøre det samme i løbet af pressefasen. 
  10. Din krop fortæller dig, hvad du skal. Efterhånden som barnet trænger ned gennem bækkenet, vil du opleve, at pressetrangen bliver større – ja, uimodståelig! Det er helt normalt, at du kommer til at presse lidt med på vetoppene, før I går i gang med pressefasen. Gå ikke i panik; det er din krop, der gør dig klar til den næste fase af fødslen. At man i denne fase kommer til at trykke lidt med, når veen er kraftigst er oftest helt fint.

Nedtrængningsfasen er en vigtig del af fødslen. Du vil måske opleve den som en glidende overgang til pressefasen. Det kan være hårdt at komme rundt i forskellige stillinger, men få hjælp af din partner/jordemoder. Mind dig selv om, at du hjælper dit barn mod udgangen, når du prøver noget nyt. Du nærmer dig målet med hastige skridt. Du kan.

GOD FØDSEL!


Vil du vide mere om fødslens faser? Vil du have nyttige og nemme tips og tricks? Har du mistet fødselsselvtilliden? Der er råd for det hele! Kontakt mig


Eline Alsløw Anthis – Jordemoder

kontakt@jordemoderskabet.dk

+45 30 25 20 77